INSPIRATION

ACT - animationsfilm

Evolution of the Human Mind

 The Caveman Mind

Animation narrated by Dr. Russ Harris

 

The Struggle Switch

Anxiety

Animation narrated by Dr. Russ Harris

 

Sushi Train metaphor

Observe your thoughts

Animation narrated by Dr. Russ Harris

 

ACT - TedX

What are you gonna do about difficult thoughts and feelings?

Tedx talk Steven C. Hayes

 

The Healing Power of Human Consciousness

Tedx talk Steven C. Hayes

 

Dealing with difficult thoughts

or how to drive the Tesla between our ears

Tedx talk Steven C. Hayes

 

ACT - podcast

What if nothing needs to be removed?

What if your own hardest thoughts need not be the enemy?

Podcast med PhD Kelly Wilson & Dorte Lunderskov

For nogle år siden var jeg heldig at få lov at lave et interview med Kelly Wilson, et af mine helt store forbilleder. At møde ham og hans tilgang til lidelse hos andre og hos sig selv har været virkelig stor inspiration for mig både fagligt og menneskeligt. Jeg fik voldsom lyst til at kunne dele denne inspiration med mine klienter og faktisk alle dem, jeg holder af. Kelly var med på ideen, og vi lavede derfor podcasten
What if nothing needs to be removed? What if your own hardest thoughts need not be the enemy?”
Lyt selv og del gerne, hvis det giver mening.

 

A short animation on loneliness

"If you feel lonely – you are not alone."

Animation narrated by Kurzgesagt - In a Nuttshel

Fødselsdepression med tvangstanker - artikel

Jeg var bange for at gøre mit barn ondt

Læs Camillas historie og hør hende beskrive, hvordan hun som tidligere klient oplevede, at ACT-tilgangen hjalp hende til at tage sig af sin familie og sig selv igennem en fødselsdepression med tvangstanker.
Efter en hård fødsel og graviditet var Camilla lykkelig for sin søn. Men pludselig fik hun en masse frygtelige tanker, impulser og indre billeder af, hvordan hun kunne skade sin søn, og hun turde ikke være alene med ham...
Camillas artikel i Vores Børn

Mindfulness

IMG_0617

Øvelserne er guidede af Martin Guldberg, som er klassisk sanger og underviser i mindfulness og mindfuld yoga. Han er uddannet yogalærer fra Kripalu Yoga and Health Center i Massachusetts, USA.

MINDFULNESS PÅ ÅNDEDRÆT OG FØLELSER

12 minutters guidet mindfulnessøvelse med udgangspunkt i vejrtrækningen og de følelser, der er lige nu.

4 MINUTTERS MINDFULNESS

Denne guidede øvelse kan bruges som en lille pause med opmærksomhed og forankring.

12 MINUTTERS MINDFULNESS

Denne øvelse guider gennem krop og åndedræt til 12 minutters nærvær og opmærksomhed.

Fald-i-søvn-guide

7 minutters body scan

20 minutters body scan

18 minutters guidet øvelse som hjælp til bedre at kunne falde til ro og give mulighed for, at søvnen kan indfinde sig. Sæt den på, når du er klar til at gå i seng og brug den, som et lille natritual.

7 minutters guidet body scan som kan laves liggende eller siddende. Øvelsen er en nænsom invitation til at lade opmærksomheden brede sig ud i kroppen og igen og igen komme tilbage til kroppen og nuet.

 

20 minutters guidet body scan. Det kan være rart at lave den liggende under et tæppe. Via kropsgennemgangen bliver opmærksomheden guidet og trænet til at være tilstede lige nu, lige her i kroppen.

 

ANGST

Skærmbillede 2021-03-18 kl. 15.02.06

"Hvis man er begrænset af angst, kan det være en stor hjælp at lære sine reaktioner at kende og vide noget om hjernens mekanismer. På den måde bliver man bedre til forstå angsten. Samtidig kan man øve sig i at drage omsorg for sig selv."

Læs artiklen At leve med angst af autoriseret psykolog Berit Mus altompsykologi.dk

Skærmbillede 2021-03-18 kl. 15.00.56

"Coronakrisen gør mange af os bekymrede for sygdom. Det er helt normalt, så længe det er forbigående. Men det er vigtigt at reagere, hvis tankerne bliver for forstyrrende eller påtrængende. Heldigvis kan helbredsangst behandles."

Læs artiklen Hvad er helbredsangst? af autoriseret psykolog og ph.d. Ditte Hoffmann Frydendalaltompsykologi.dk

Skærmbillede 2021-03-18 kl. 15.01.44

"Præstationsangst handler om angsten for at falde igennem eller begå fejl. Det kan komme til udtryk på forskellige måder, men fælles er, at det kan have store konsekvenser for den, det rammer. Få her nogle bud på, hvordan man kan håndtere det."

Læs artiklen Præstationsangst og studieliv af autoriseret psykolog Trine Lind Laursen altompsykologi.dk

Hvad er et panikanfald?

En lille norsk video om, hvad der sker i kroppen, når hjernen går i panik og sætter hele alarmberedskabet igang.

 

Skærmbillede 2021-02-07 kl. 20.35.44

Hjernemadsen om vores ældgamle hjerne og angst

I denne radioudsendelse fra P1 freestyler hjerneforsker Peter Lund Madsen og folder sin gedigne viden ud om hjernen – denne gang over temaet angst og ondskab. Jeg faldt særligt over den, fordi han 05.35 minutter inde i udsendelsen virkelig præcist beskriver nogle af de fakta omkring hjernens udvikling, som er med til at give os problemer. Det er samme perspektiv, som Russ Harris illustrerer i animationsfilmen Evolution of the Human Mindsom mange har fundet meget hjælpsom.

 

The Struggle Switch

Anxiety

Dr. Russ Harris er kendt for at formidle kompleks psykologisk viden på en humoristisk og letforståelig måde, som mange finder meget hjælpsom. Her har han lavet en lille animationsfilm om angst, og om hvordan kampen mod den måske er det største problem.

Se The Struggle Switch 

 

 

STRESS

Skærmbillede 2021-02-07 kl. 20.46.15

Peter Sangild 

‘Hvil i dig selv’ er lettere sagt end gjort. 

"Det var en virkelig svær beslutning, en beslutning, jeg i et år havde forsøgt at undgå, for jeg ville ikke være sådan en, der melder sig syg med stress, men jeg kunne ikke arbejde mere, og det var heller ikke sådan, at stressen bare forsvandt, når jeg havde fri."

Denne artikel fra Zetland af Torben Sangild er skrevet af en dygtig, succesfuld og elsket journalist, der som så mange andre en dag oplever ikke at kunne mere.

YOGA - videoer fra Yoga with Adriene på engelsk

Blanket yoga

"The practice of your dreams! Designed to help you handle stress and improve your mental, physical, and emotional health. Grab 1-4 (or 10) blankets, hop into something extra comfy, and meet me on the floor for this holistic yoga practice. This practice is both active and relaxing. Take some time for yourself and your well being."

 

Stress Melt

This 26 minute Yoga With Adriene break is designed to help you shift your gears and re-direct energy to serve! Recharge your batteries and use this grounding practice to align or re-align with what feels good.

 

Yoga for suffering

"In this gentle 20 minute yoga flow, you are invited to take a moment to surrender. No need to come with an agenda or worry about a specific outcome. Set down your burdens and let yoga take care of you. Welcome in a mindful moment and remember, you are not alone."

 

Yoga for anxiety and stress

"In this practice Adriene guides you through breath and body practices that serve you when you feel bad. Learn breathing techniques and spinal work that will assist you in moments of stress. Find release, create space and process your stuff."

 

Yoga to heal stress

"Take time for your mental, physical, and emotional health with this 20 minute Yoga To Heal Stress. Bring your awareness and attention to your breath and reduce cortisol levels with this gentle practice focused on calming and nourishing the systems of the body. Bring a pillow or two to this session."

 

Cozy flow

This easy, breezy, feel good floor practice is designed to help support you in any mood. It will move the body in all four directions to help you stretch out, feel balanced, and gently move energy. End your practice with some relaxing pranayama. Bookmark this video for when you need a calling back to the present moment. Bring a blanket and pillow to class, if you like."

 

Læs om, hvad videnskaben ved om yogas gavnlige effekter 

GUIDET MINDFUL YOGA

IMG_1525

Denne øvelse er 44 minutters guidet yoga med særligt fokus på at være nærværende og venlig i denne blide yogasession, hvor alle kan være med. Tag de bløde bukser på og rul en yogamåtte eller et tæppe ud på gulvet.

Yogaen er guidet af Martin Guldberg, som er klassisk sanger og underviser i mindfulness og yoga. Han er uddannet yogalærer fra Kripalu Yoga and Health Center i Massachusetts, USA.

Vitalitet i hjælperrollen - artikel

helsingør

Mandag morgen blev jeg ringet op, da jeg var på vej til klinikken i Horsens. Det var journalist Malene Bjerre fra Helsingør Stift, der gerne ville skrive en artikel forud for Stiftsdagen for Diakoni, som Helsingør Stift indbyder til den 17. november. Hun ville høre, hvad det er, jeg er optaget af, og det er jo altid spændende at høre, hvad der så lige den mandag ligger hjertet nærmest.

Læs med her:

”Vi er alle sammen en næste. Og hvis vi tager det alvorligt, at vi skal elske vores næste, så skal vi også elske os selv. Det vil sige møde os selv med samme rummelighed og overbærenhed, som vi møder andre med. Men for mange er det meget sværere at give sig selv det, som man øser og øser af til de andre.”

Dorte Lunderskov er hovedtaler på diakoni-stiftsdagen lørdag den 17. november i Vestervang Kirke i Helsingør. Hun er ikke bare psykolog med speciale i supervision af folk, der arbejder med at give omsorg til andre. Hun er også teolog og har skrevet speciale om, hvordan næstekærlighed og selvkærlighed hænger sammen. Og hun er bekymret over tendensen i kristne hjælpeorganisationer til, at hjælperne har svært ved at acceptere det, når de kommer til kort over for bestemte brugere.

Hun mener, der er et misforhold mellem de værdier, der styrer omsorgen for den anden, og så de værdier, der kommer til udtryk, når det handler om en selv."

Læs hele artiklen her

Skærmbillede 2019-12-22 kl. 10.24.08

Søvnråd

En god nats søvn er en luksus. Det finder man i hvert fald ud af, når man pludselig ligger der og ikke bare kan sove. Der findes mange råd mod søvnløshed – og så er der en håndfuld, som søvnforskere er ret enige om. Fem af dem er samlet her i en kortfattet artikel på dr.dk, som kan læses her.

 

Skærmbillede 2019-11-17 kl. 20.46.40

Hjernemadsen om ADHD

“Hvad er ADHD? Hvordan er det at leve med ADHD og beslægtede diagnoser? Hvad er forskellen på at have ADHD og bare have svært ved at fokusere? Hvad kan man gøre ved ADHD?”

Hjernemadsen – Peter Lund Madsen, dr. med. har to gæster i studiet, der gør os klogere på ADHD.

Self-Compassion - audio

Compassionate Friend

By Chris Germer, Ph.D.

Enjoy this 20 minute guided practice to become a bit more kind and gentle toward yourself. © Christopher Germer & Kristin Neff. Mindful Self-Compassion.

 

Self-Compassion Break

By Chris Germer, Ph.D.

This is a 6 minute guided Self-Compassion practice for whenever you need a little break in the midst of stress or distress.

Loving Kindness for Beginners

By Chris Germer, Ph.D.

This is a 20 minute guided practice with the purpose of bringing warmth and goodwill into your life.

 

https://dortelunderskov.dk/selfcompassion/

Læs om self-compassion 

Self-Compassion - video

Self-Compassion Break

By Chris Germer, Ph.D.

A short guided practice of self-compassion in the difficulties of COVID-19.

© Christopher Germer & Kristin Neff.  Mindful Self-Compassion.

 

Self-Compassion in difficult times

By Dr. Kristin Neff

This is a talk on the vital importance of self-compassion and how we can we learn to be kinder to ourselves, especially when facing difficult times. This was filmed at an Action for Happiness online event on 20 July 2020.

How to be a Friend to Yourself

A short animation by The Scool of Life

The person we may find it hardest to be kind and sympathetic to is, surprisingly, ourselves. Yet being a friend to ourselves provides the only viable basis for living an emotionally fulfilled life.